مرکز کارآموزی بین کارگاهی شرکت پدیده شیمی‌قرن با حضور مدیران و مسئولین هلدینگ پدیده شیمی‌پایدار، دارویی و سازمان فنی و حرفه‌ای استان البرز، پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸ افتتاح گردید.

مرکز کارآموزی جوار ­کارگاهی شرکت پدیده شیمی‌قرن، باهدف ارتقای سطح دانش و مهارت نیروی انسانی در همه سطوح، با حضور مدیرکل آموزش فنی و حرفه­ ای استان البرز و هیئت همراه و همچنین مدیران و مسئولین هلدینگ پدیده شیمی‌پایدار و دارویی، پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸ در کارخانه پدیده شیمی‌قرن در اشتهارد، افتتاح شد.

در ابتدای مراسم، جلسه‌ای با حضور میهمانان و همچنین مدیران و مسئولین هلدینگ پدیده شیمی‌پایدار و دارویی برگزار شد. در این جلسه ضمن آشنایی با فرایند و فعالیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای، شیوه و ابعاد همکاری این سازمان با شرکت‌ پدیده شیمی‌قرن، طرح‌ها و چشم‌اندازهای آتی مورد بررسی قرار گرفت و بر نقش آموزش‌های مهارتی جوار کارگاهی در ارتقای سطح کیفی محصولات و خدمات و اشتغال افراد، تأکید شد.

در این جلسه آقای غیاثی­ تبار، مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان البرز ضمن تأکید بر نقش نیروی انسانی متبحر در ارتقای کیفیت محصولات، کاهش ضایعات و نیل به اهداف سازمانی اظهار داشت: “هدف سازمان فنی و حرفه‌ای، هدفمندسازی آموزش نیروی انسانی در محیط کار و اشتغال آن‌ها در این زمینه است. ۷۵% این آموزش‌ها باید به‌صورت عملی اتفاق بیفتد.”

وی افزود:”سازمان فنی و حرفه‌ای جهت مشارکت با واحدهای صنعتی، برای آموزش شاغلین این واحدها و هم‌چنین نیروهای جدیدی که قرار است استخدام شوند، اعلام آمادگی می‌کند.”

آقای غیاثی­ تبار در پاسخ به سوال مهندس چینی‌فروشان، معاون منابع انسانی ساب هلدینگ پدیده شیمی‌پایدار و دارویی گلرنگ مبنی بر اینکه چه طور می‌توان از حمایت سازمان فنی و حرفه‌ای در راستای توسعه این طرح در سایر استان‌های کشور و شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ استفاده کرد، بیان داشت:”سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند در این زمینه همکاری لازم را در سطح کشور با گروه صنعتی گلرنگ انجام دهد و این امر می‌تواند از سوی معاون وزیر و رئیس کل سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، آقای دکتر پاک‌سرشت، و امضاء تفاهم‌نامه‌ای بین دو سازمان، پیگیری و محقق گردد”. آقای غیاثی تبار آمادگی همکاری خود جهت تحقق این چشم‌انداز ارزشمند را اعلام نمود.

پس‌ازاین جلسه، مرکز کارآموزی بین کارگاهی طی مراسمی‌با بریدن روبان و بازدید از مرکز آموزشی پدیده شیمی‌قرن، افتتاح شد.

در پایان مراسم مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای و هیئت همراه با همراهی مهندس چینی­ فروشان و مهندس عزیزی، مدیرکارخانه پدیده شیمی‌قرن، از بخش‌های مختلف کارخانه پدیده شیمی‌قرن از جمله خطوط تولید، انبار و آزمایشگاه بازدید به عمل آوردند و با نوع محصولات و فعالیت‌های این شرکت آشنا شدند.

به گفته مهندس چینی‌فروشان نیازسنجی آموزشی برای کلاس‌های آموزشی بین کارگاهی،  بر مبنای اهداف و استراتژی‌های سازمان، شناسنامه شغل و پست و نقطه نظرات مدیران مربوطه استخراج‌شده و به تأیید کمیته آموزشی رسیده است. حال با افتتاح مرکز جوار بین کارگاهی می‌توان به سرعت از امکانات و قابلیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای جهت اجرای دوره‌های آموزشی و هم‌چنین استفاده از معافیت مالیاتی موضوع تبصره ۲ ماده ۳،  حداکثر بهره را برد.

نکته مهمی‌که در خصوص این مراکز بین کارگاهی وجود دارد این است که سرفصل‌ها و محتوای دوره‌های آموزشی و هم‌چنین اساتید آن با هماهنگی واحد آموزش شرکت پدیده شیمی‌قرن تعیین شده و می‌تواند برای شرکت‌های دیگر نیز مورداستفاده قرار گیرد. علاوه براین می‌توان در این مرکز، با نظارت و همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای، گواهینامه‌هایی صادر کرد که ارزش بین‌المللی دارند.

در پایان مصاحبه‌ای داشتیم با آقای غیاثی­ تبار، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز در خصوص این مرکز آموزشی و مزایای آن برای شرکت‌های صنعتی.

۱ جناب آقای غیاثی­ تبار ضمن عرض سلام و خوش‌آمدگویی و تشکر از حمایت و توجه شما به چنین رویدادهایی که نقش بسزایی در ارتقای سطح دانش و مهارت‌های بنیادین نیروهای انسانی دارد. لطفاً بفرمایید از زمان درخواست تا دریافت جوار کارگاهی چقدر زمان لازم است و چه اقداماتی باید در این زمینه اعمال گردد؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم. ما در خصوص بحث صدور مجوز از زمانی که شرکت یا هر واحد صنعتی درخواست ارسال می‌کند، همکاران ما بررسی‌های اولیه را انجام می‌دهند، از فضاهای موجود بازدید به عمل می‌آید و درصورتی‌که شرایط لازم را داشته باشند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پس از تأیید توسط کمیته آموزش در صنایع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، جواز صادر می‌گردد. درواقع این مجوز باید از طرف کمیته آموزش در صنایع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مورد تأیید قرار گیرد. لذا ممکن است بین دو هفته تا یک ماه به طول بی انجامد که این نیز قرار است انشالله به استان‌ها واگذار شود که به نظر بنده این زمان از این طریق کوتاه‌تر خواهد شد.

۲ اخذ جوار کارگاهی برای شرکت‌هایی نظیر پدیده شیمی‌قرن چه مزایا و امکاناتی می‌تواند در برداشته باشد؟

ابتدا بحث آموزش و ارتقای مهارت شاغلین را به همراه دارد، همچنین نیروهای جدیدی که وارد مجموعه می‌شوند می‌توانند مهارت‌های لازم را از طریق مراکز جوار طی کنند و نکته دیگر معافیت‌های مالیاتی است که شرکت‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

۳ چگونه می‌توان از قانون تهاتر با ارزش‌افزوده برای آموزش استفاده کرد و سازمان فنی و حرفه‌ای چه نقشی می‌تواند در این زمینه ایفا کند؟

کل آموزش‌های مهارتی که در خود شرکت اتفاق می‌افتد در قالب استفاده از معافیت تبصره ۲ ماده ۳۸، این آموزش‌ها مستندسازی می‌شود، به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود، درصورتی‌که مورد تأیید قرار بگیرد می‌توان به اداره مالیاتی ارجاع داد و از معافیت‌ها استفاده کرد.

۴ چه سازمان‌هایی می‌توانند از این امکانات- هم امکانات موسسه فنی و حرفه‌ای و هم امکانات ارزش‌افزوده- بهره‌مند شوند؟

کلیه واحدهای صنعتی که کار تولید انجام می‌دهند و در کنار تولید در حوزه آموزش مهارتی ویژه نیروهای خود فعالیت دارند، می‌توانند از مزایای ارزش‌افزوده استفاده کنند، که پیش‌تر نیاز است هماهنگی‌های لازم را با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای داشته باشند، دوره‌های آموزشی آن‌ها در پرتال ثبت شود و بر اساس آن از معافیت‌ها استفاده کنند.

۵ برای شرکت‌هایی نظیر پدیده شیمی‌قرن چه پیشنهاد‌هایی دارید تا از این طرح‌ها و برنامه‌ها حداکثر استفاده را ببرند؟

پیشنهاد می‌کنیم در کلیه آموزش‌هایی که برای شاغلین خود در سطوح مختلف، از سطوح مدیریتی گرفته تا سطوح تکنسین‌ها و کارگران، در نظر گرفته، برنامه‌های آموزشی را طوری تدوین کنند که در قالب استانداردهای آموزشی باشد؛ و بر اساس برنامه‌ریزی و نیازسنجی استاندارد باشد تا بتوانند از این مزایا استفاده کنند و افزایش بهره‌وری و کیفیت محصول را از طریق این آموزش‌ها داشته باشند.

۶ همان‌طور که مستحضر هستید در اشتهارد علاوه بر پدیده شیمی‌قرن، شرکت‌های دیگری نظیر سپهرپلاستیک پدیده، شرکت‌های دارویی، پدیده شیمی‌جم، صنایع غذایی کوروش و سایر شرکت‌ها فعالیت می‌کنند. چه طور می‌توان این امکانات را برای شرکت‌های دیگر نیز توسعه داد؟

ما آمادگی داریم درواقع از طریق مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اشتهارد و از طریق تجمیع این آموزش‌ها برای کل شرکت‌ها دوره‌های آموزشی متناسب با نیازشان، طبق الگوی جدید آموزشی که وجود دارد، آموزش دوگانه، آموزش و مهارت‌آموزی ویژه، مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، نیازهای آموزشی آن‌ها را پوشش دهیم و بتوانیم مهارت نیروهای انسانی آن‌ها را ارتقا بخشیم.

۷ و به‌عنوان پیام آخر پیشنهاد و توصیه‌ای برای شرکت‌های تولیدی و صنعتی اگر دارید بفرمایید.

پیش از هر چیز تشکر می‌کنم از اهتمام و پیگیری جدی شرکت پدیده شیمی‌قرن و مخصوصاً مدیرعامل و همکارانشان که توانستند از این ظرفیت استفاده کنند. امیدوارم که افتتاح مرکز آموزشی جوار کارخانه در این شرکت باعث رونق تولید، کاهش ضایعات، افزایش کیفیت محصولات و در کل افزایش بهره‌وری شود. ما نیز آمادگی داریم هر نوع کمک و هر نوع خدمات آموزشی که در حوزه مهارتی موردنیاز است را بتوانیم در این مرکز ارائه دهیم.